Potřeba vytvářet je nám vrozená
Jeden z prvních portrétů voskovou temperou na papírové podložce
z roku 1970,zaskleno, trochu snižuje kontrast.
V malířském kroužku Pionýrského domu byl dostatek barev, vedli jej akademičtí malíři v krásném prostředí vyzdobeném mimo jiné i době poplatnými freskami Maxe Švabinského, které se mi líbili
Kresba temperou - kroje z r.1959
.V kroužku vedeném akademickými malíři nás seznámili s grafickými technikami a s tiskem. Když jsme museli malovat prsty odešel jsem a stal jsem se samoukem.
Fundulus z cyklu akvarijní ryby tuž na papíře 1966
V nedalekém nakladatelství Orbis vyšla vytoužená knížka o malířském umění od starého pana profesora na Pražské malířské akademii Ferdinanda Engelmullera. On se stal mým učitelem v kresbě i malbě. Jeho starodávné názory na malířství zapustily ve mě hluboké kořeny.
Opuštený park F.Engellemuller grafika
Používám i historické názvy pro barvy a další pomůcky podle knížky z 19.století. Jak asi vypadal můj nákup v prodejně malířských potřeb (Platýz) to byla spíš návštěva malíře ze středověku ,ale domluvili jsme se. Ve zmíněné prodejně v dvoraně Platýz bylo stále plno. Viděl jsem zde na vlastní oči, že jsme národ Alšův a Mánesův.
Babičky z Podkrkonoší, studenti, obyčení lidé ze Žižkova jako odborníci žádali malířskou hantýrkou barvy, plátna šepsy, benátský balzám, lišty a jiné potřeby.Za nějakou dobu směla prodávat prodejna jen členům Svazu výtvarných umělců. Těmto "oficiálním" umělcům však bylo líto peněz za výtvarné potřeby a tak prodejna zkrachovala. Sám jsem napsal jako postižený
Perokresba kolorovaná vod.barvami podle námětu J.Mánesa,papír 1969
amatér stížnost na Ministerstvo kultury,zůstal jsem bez odpovědi. Po řadě let, mlhavě po návratu z dvouleté vojny jsem zaregistroval, že do dvou prodejen které nám amatérům zbývaly ( Národní třída vedle bufetu Metro a v Dlážděné ulici naproti pověstnému Antikvariátu) přichází více barev, ředidel,a pomůcek i ze zahraničí. Byly sice drahé, ale měli jsme materiál.Touha po barvách byla veliká. Takové Štolovky nebo cizí barvy to byla radost. Po přijetí na Přírodovědeckou fakultu UK (dřív než mě vyhodili od zkoušky Marxismu-leninismu) při prvních praktikách z anorganické chemie jsem zářil, že si mohu některé kvalitní barvy vyrobit. Dodnes je mám a používám, nemají v čistotě konkurence.
Přesné kresby zvířat byly pro mě potřebou při studiu i výzkumu ze zoologie následně v mikrobiologii ,která se stala mojí profesí. Setkání s výtvarníkem Milanem Eberlem během tříletého abiturientského studia Střední zdravotní školy bylo pro mě mohutným popudem v tvorbě.
Volavka šedá, kresba tužkou na papíře 1966
Někdy jsem malovali stejná témata společně, nebo současně v plenéru. Milan měl vytrvalost a štěstí, že se mohl věnovat výhradně malbě, stal se členem Svazu výtvarných umělců a dokáže se malováním uživit.
Schema bakterie Borrelia burgdorferi.l. 1995
Mě to zůstalo jako záliba, trochu mě omezilo období výchovy pěti dětí a pětiletého působení v politice, nyní se vracím ke své lásce - výtvarné tvorbě ale většinou o dovolené, snad v důchodě - za tři roky!
Klíšte Deramcentor sp. kresba pastelkou 1997
Ukázka přesné kresby klíštěte barevnou pastelkou pro publikační potřeby,rok 2000
Stránky jsou stále doplňovány.Foto J.A.Votýpka
Náhledy fotografií ze složky J.A.Votypka, vlastní tvorba, olejové malby